پورتال خبری ماهین و روزنامه جهان عدالت

روزنامه امید ماهین و پایگاه خبری ماهین

پورتال خبری ماهین و روزنامه جهان عدالت

روزنامه امید ماهین و پایگاه خبری ماهین

پورتال خبری ماهین و روزنامه جهان عدالت

صاحب امتیاز روزنامه امید ماهین ،و پایگاه خبری ماهین:محمد اردی خانی ،سید احمد حسینی
مدیر مسءول:سید احمد حسینی ماهینی
مدیر اجرایی روزنامه اجهان عدالت پایگاه خبری ماهین:محمد اردی خانی
شماره تماس : - 09121851927 - 09128851927 - 09152429177_09114294105 _09363458272 _09190883546
ایمیل : ordukhani.actorct@gmail.com
شماره فکس:02189783992
دفتر مرکزی سعادت اباد خ علامه
شعبه جیحون امام خمینی (ره)
شعبه خ انقلاب میدان فردوسی
شعبه جدید : خ شریعتی سه راه ملک افتتاح
شعبه شهرستان در حال تاسیس خراسان رضوی(مشهدالرضا)
شعبه شهرستان در حال تاسیس خراسان شهرستان چناران_تربت حیدریه

آخرین نظرات

۱۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

شرکت پارس آزمای طب تولید کننده محصولات سریتا برای عناوین شغلی ذیل در تهران استخدام می نماید:
۱- کارشناس برنامه ریزی فروش با مدرک کارشناسی (مدیریت-مهندسی صنایع-آمار)با حداقل بین ۱ تا ۳ سال سابقه کار
۲- کارشناس پشتیبانی فروش با مدرک کارشناسی (مدیریت-مهندسی صنایع-آمار) با حداقل ۲ سال سابقه کار
۳- مسئول دفتر با مدرک کارشناسی (علوم اجتماعی-مدیریت و رشته های مرتبط)ا حداقل بین ۱ تا ۳ سال سابقه کار

شماره تماس: ۶۶۶۰۹۷۶۸

ایمیل ارسال رزومه: HR@cerita.it

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۹
محمد اردی خانی

چیزهایی درباره رسانه‌ها و دیپلمات‌ها

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ق.ظ

یادداشت سعید آجورلو در هفته نامه مثلث ؛

رابطه دیپلمات‌ها و حاکمیت چگونه است؟آیا می‌توان گفت ظریف شبیه مصدق و بازرگان است؟ آیا ظریف، داود اوغلوی ایران است؟جنگ روایت‌ها در وین چگونه پیش رفت؟
۱ - ما در این چند روز   جایی بودیم که ذهن جوامع مختلف درباره مذاکرات هسته‌ای را شکل می‌دهد. چادر بزرگ خبرنگاران و در کنار آن هتل ماریوت دو جایی هستند که شطرنج رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای در آن شکل می‌گیرد. با فاصله‌ای کوتاه به عرض یک خیابان با هتل محل مذاکرات، این دو جا را شاید بتوان به تعبیری به اتاق جنگ روانی مذاکرات تشبیه کرد. 
اتاقی برای جنگ روایت‌ها، جنگی که سه طرف دارد؛ یکی رسانه‌های ایرانی شامل موافقان و منتقدان مذاکره که البته منتقدان در اقلیتند و اگر هم خبرنگاری در مذاکره دارند، کمی با خط خبری آن رسانه فاصله دارد و شاید معتدل‌تر هم  باشد. دیگری رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران هستند که اساسا در زمره اپوزیسیون جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند. شامل صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی، من و تو و  رادیو فردا. خطوط خبری این رسانه‌ها گرچه متفاوت است و برخی ضدیت بیشتری دارند و برخی دیگر از بسته‌بندی‌های حرفه‌ای برای مستقیم نشدن این ضدیت استفاده می‌کنند اما در این ویژگی مشترکند که در صورت توافق آن را توافقی برای حرکت ایران به سمت جامعه جهانی و دموکراسی‌سازی به مفهوم غربی توصیف کنند و در عین حال توافق را بیشتر به نفع غرب تفسیر کنند و ایران را ناگزیر از این توافق بدانند و در صورت عدم‌توافق، تقصیر را به گردن حاکمیت ایران بیندازند. در میان این گروه اما برخی خبرنگاران ابایی از تندگویی علیه ایران ندارند و برخی دیگر سعی می‌کنند حرفه‌ای‌تر باشند گرچه معدود افرادی هم هستند که هرگونه توافقی را به نفع ایران می‌دانند و انتظار عدم‌توافق برای رادیکال شدن فضا را می‌کشند. گروه سوم اما رسانه‌های غربی و آمریکایی هستند. رسانه‌هایی که متقارن با رسانه‌های ایرانی هستند و توافق احتمالی را از نگاه غربی دنبال می‌کنند. در این میان جنگ روایت‌ها دو طرف همسو و یک طرف ایرانی دارد. 
رسانه‌های غربی و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور یک طرف و رسانه‌های ایرانی طرف دیگر. جنگ با توئیتر، فیس‌بوک، سایت، اینستاگرام؛  جنگی که دو طرف به هم لبخند می‌زنند، گپ می‌زنند، با هم می‌گویند و گاهی با هم می‌خندند، تبادل خبر و نظر می‌کنند اما وقتی پشت تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ  خود می‌نشینند راه دیگری می‌روند و با هر کلمه خود در مبارزه‌ای با طرف مقابل هستند. این چادر و این هتل، محل جنگ سه گروه با یکدیگر است. بهتر اگر بگوییم دو گروه با یک گروه دیگر. بیشتر مثل شطرنج می‌ماند این جنگ. جنگ با کلمات. در میان رسانه‌های ایرانی سه خبرگزاری اصلی کشور به علاوه چند روزنامه اصلاح‌طلب بیشتر به وزارت خارجه نزدیک هستند و اخبار دسته اول را همین‌ها روایت می‌کنند. در این میان عباس اصلانی دبیر بین‌الملل تسنیم بیشتر اهل توئیت است و منبع برخی خبرنگاران غربی. روح‌الله فقیهی هم گرچه جوانی ۲۵ ساله است خوب خبر می‌زند و توئیت باز است، از انتخاب. در میان خبرنگاران صداوسیما هم از همه با‌تجربه‌تر آقای غرقی است. خبرنگاری میانسال و خیلی زرنگ که همه سوال‌ها را از مقامات ایرانی می‌پرسد و   در همه آف درکورد‌ها هست و ارتباط خوبی با خبرنگاران داخلی و خارجی دارد. در صداوسیما به نظرم از همه بهتر کامران نجف‌زاده است که به وین نیامده. گزارش‌های او کمتر کلیشه‌ای است و بیشتر  قابل باور برای ایرانیان. من خودم اما صداوسیما را رسانه اصلی مذاکرات نمی‌دانم. توقع از شبکه خبر بیشتر از اینهاست. بخش‌های خبری خیلی کلیشه ‌هستند و به تعبیری صداوسیما رسانه اصلی مذاکرات نیست، گرچه باید باشد؛ البته در توافق وین وضع شبکه خبر بهتر از قبل بود منهای مترجم‌اش. در مجموع اما خبرنگاران ایرانی بیشتر برای داخل کار می‌کنند تا سطح بین‌المللی. این یک عیب است در این جنگ روانی؛ البته با این دقت که تلاش اصلی این جنگ تاثیرگذاری بر افکارعمومی ایران است. 
در این سفر مهم اما یک تیم مدیریتی رسانه‌‌ای در وزارت خارجه تشکیل شده، شامل آقای خدادی رئیس ایرنا، آقای سیدمهدی رئیس خبرگزاری صداوسیما و خانم افخم. در مجموع اما این سه نفر آنقدر برای تیم رسانه‌ای ایران «اوتورایز» نیستند که این تیم را تحت‌تاثیر قرار دهند. گرچه روابط خوبی با تیم مستقر در کوبورگ دارند و به منبع خبر وصلند، اما بیشتر اهل محافظه‌کاری و دفاعند تا حمله، بگذریم. البته با ذکر این جمله که در هماهنگی و نظم هم چیزهایی کم دارند.  کلا رسانه‌های ایرانی باید جنگیدن بدون ژنرال‌هایشان را یاد بگیرند. کاری که اینجا در وین می‌کنند. در میان رسانه‌های غربی اما از همه بهتر «لورا روزن» خبرنگار سابق رسانه ناتو و امروز المانیتور است. بهتر از همه به اخبار دسترسی دارد، خوب توئیت می‌کند، خوب خبر می‌گیرد و خلاصه اینکه خبرنگار خوبی است. خبرنگاران بلومبرگ هم که سه نفر هستند و یک نفرشان ایرانی، اخبار خوبی دارند. در میان ایرانی‌های رسانه‌های غربی شاید مهمترین‌شان هومان مجد باشد.  همان کسی که به دیدار ظریف رفت و آن عکس معروف را در اینستاگرامش از ظریف در حال استراحت منتشر کرد. او اهل اردکان است. سخت فارسی صحبت می‌کند و بیشتر وقتش را مثل بقیه ایرانی‌های رسانه‌های غربی در ماریوت می‌نشیند. او مترجم احمدی‌نژاد و خاتمی در سفر به نیویورک هم بوده. من خودم رفتن مجد به دیدار ظریف در حضور این همه خبرنگار ایرانی را نوعی بدسلیقگی وزارت خارجه و بدتر اگر بخواهم بگویم نشان از نوعی شیفتگی نسبت به خبرنگاران خارجی می‌دانم. باز هم بگذریم. 
مثلث رسانه‌ای «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا» و «من‌وتو» هم سخت در مذاکرات فعال است. از بی‌بی‌سی فارسی دو خبرنگار اینجا هستند. کسری ناجی و امیر پایور. اولی را که به تندی و سرسختی علیه ایران می‌شناسیم، بیشتر به سمت عدم‌توافق است و توافق را هم همانگونه که در ژنو توصیف کرد، می‌خواهد نوعی برد غرب و تسلیم ایران جلوه دهد.او کار خودش را می‌کند با بزرگ کردن نقاط منفی مذاکرات و تزریق نوعی بدبینی از وین به تهران. امیر پایور   به نسبت همکارش معتدل‌تر است. هرچند او هم در بافت ساختاری غرب جلو می‌رود. خبرنگار صدای آمریکا، نیلوفر پورابراهیم اما از رسانه‌اش عقب‌تر حرکت می‌کند و آرام‌تر از افرادی چون فلاحتی- که پر از کینه و
 بی ادبی است- و برخی دیگر در صدای آمریکا  حرکت می‌کند. گرچه در خط کلی او هم تفاوتی با سایر همکارانش ندارد.
از من و تو هم آرش عزیزی آمده. قد بلندش او را متمایز از دیگران کرده است. او خودش می‌گوید که نان صداوسیمای ایران را خورده. هم پدر و هم مادرش صداوسیمایی بوده‌اند. پدرش مصطفی عزیزی تهیه‌کننده سابق تلویزیون است که فعلا در زندان و در انتظار دادگاه تجدید‌نظر است. به نظر گرایش‌های چپ دارد و خوشحال از همه‌پرسی یونان علیه منطقه یورو است. او تنها خبرنگار آن مثلث رسانه‌ای بود که شب اول قدر با دوربینش به مسجد امام علی(ع) وین آمد. 
در هتل ماریوت اما فقط غربی‌ها نمی‌نشینند. سه تحلیلگر طرفدار ایران هم هستند. دکتر مرندی، گرت پورتر و په‌په اسکوبا. این سه نفر قرار است منبع تغذیه خبرنگاران ایرانی باشند که کم‌و‌بیش بودند. البته دکتر مرندی   به من گفت؛ علاقه‌ای به گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی ندارم و مصاحبه نمی‌کنم.خودش می‌داند اما به نظر من که اصلا کار درستی نمی‌کند.  در میانه مذاکرات تریتا‌پارسی، رئیس نایاک هم بود. یکشنبه برگشت به دی‌سی. او هم سخت طرفدار اوباماست و هم طرفدار اصلاح‌طلبان در ایران و به دنبال توافق ایران و آمریکا. 
رسانه‌ها و مذاکرات پابه‌پای هم پیش می‌روند. اگر درون اتاق‌های مذاکرات این دیپلمات‌ها هستند که با هم شطرنج بازی می‌کنند، ۱۰۰ متر آن سوتر خبرنگاران هم مشغول هستند. رقابتی سه طرفه‌ - میان دو طرف و یک طرف‌ - این جنگ روایت‌هاست. چه کسی برنده می‌شود؟ 
۲- محمد قوچانی، ظریف را به دو نفر تشبیه کرده است. یکی مهندس مهدی بازرگان و یکی هم دکتر محمد مصدق. او را شبیه بازرگان خوانده به واسطه اشتراک در لیبرال بودن و شبیه محمد مصدق می‌داند به واسطه شبیه‌سازی تاریخی ملی شدن صنعت نفت با توافق هسته‌ای.  خط وصل بازرگان به مصدق هم همان جمله تاریخی بازرگان است که ایرانی هستم، مسلمان هستم، مصدقی هستم.گرچه مقید بودن بازرگان به اسلام و تعمق در دین او را ابدا نمی‌شود با مصدق مقایسه کرد و فقط شاید در قطبی‌سازی میان دین و ملیت، مصدقی بودن تداعی‌کننده ایرانی‌گرایی رادیکال باشد. 
و در این شبیه‌سازی آنچه فراموش می‌شود ناسیونالیسم - سوسیال مصدق در مقابل ناسیونالیسم - لیبرالیسم بازرگان است. چه آنکه مصدق آنگونه در چپ‌گرایی شهره بود که برخی محافظه‌کاران او را هموارکننده مسیر مارکسیسم و حزب توده می‌دانستند و همین باعث اتحاد محافظه‌کاران و دربار علیه مصدق شد. حال آنکه مهدی بازرگان لیبرال‌ترین رئیس‌دولت ایران پس از انقلاب بود؛ گرچه برخی دوستانش همچون عزت‌الله سحابی دل و جان به سوسیالیسم داده بودند و ایران فردا را ایرانی سوسیال می‌پسندیدند.  محمدجواد ظریف اما با این مقدمه در نظر و تفکر اصلا محمد مصدق نیست. چراکه مصدق در زمانه خود مخالف تعامل با غرب توصیف می‌شد و ظریف مردی است برای مصالحه با غرب. 
هرچند شاید حقوقدان بودن هر دو که یکی در لاهه از حقوق ایران دفاع کرد و دیگری در ژنو و لوزان و وین مذاکره می‌کند، آنان را در یک مسیر قرار دهد اما بافت ساختاری این دو مختلف است. ظریف در کانتکس تعامل با غرب است و مصدق در کانتکس مخالفت با غرب. مصدق‌سازی از ظریف اشکال بنیادی دارد. 
من در دو روضه کنار دکتر ظریف نشسته بودم؛ یکی سال گذشته در مراسم ظهر تاسوعای منزل دکتر حدادعادل و دیگری در مراسم شب قدر مسجد امام‌علی(ع) وین چند شب پیش. دکتر ظریف خوب گریه می‌کند و با اشاره‌ای از ذکر مصیبت، دلش می‌رود و اشک می‌ریزد. از این نظر غلظت شیعگی او که در حرف‌هایش هم کم‌و بیش نمایان است بیشتر از بازرگان است. با این توضیح، ظریف؛ مسلمان شیعه است، ایرانی است و حقوقدان و البته محافظه‌کار و سنتی. اینها میان او با مصدق و بازرگان تفاوت می‌گذارد. 
این ویژگی‌ها بین ظریف و روحانی هم تفاوت می‌گذارد. روحانی را می‌توان از اهالی نواندیشی دینی دانست نه یک محافظه‌کار. اگر ظریف یک مقلد در مسائل مذهبی است اما حسن روحانی به عنوان یک مجتهد به دنبال نوعی اصلاح درون دینی است. در ویژگی‌های شخصیتی هم او تفاوت‌هایی با روحانی دارد. 
شباهت ظریف به مهندس بازرگان از زاویه نگرش به غرب منطقی‌تر است. هر دو طرفدار تعامل با آمریکا و تنش‌زدایی با غرب هستند. در نگرش دینی اما تفاوت‌هایی با هم دارند. بازرگان در میان نواندیشان دینی جایگاه بالایی دارد و بیشتر تلاش خود را برای تفسیر اثبات‌گرایانه از دین قرار داد و در نهایت نوعی اسلام سکولار در تفکرات او قابل جمع‌بندی است. در این زمینه ظریف را نمی‌توان در جرگه نواندیشان دینی قرار داد. چرا که او ابدا در این عرصه مدعی نیست. ظریف بیشتر از آنکه لیبرال باشد، محافظه‌کار است. شاید این محافظه‌کاری ارث مدرسه علوی برای او باشد. نوعی نگاه سنتی به مذهب آنگونه که خودش هم در کتاب «آقای سفیر» روایت می‌کند. او به نظرم اما غلظت بیشتری در شیعگی نسبت به مهندس بازرگان دارد. همان‌گونه که غلظت شریعتی در این مورد از بازرگان بیشتر بود. 
روحانی یک سیاستمدار حرفه‌ای است و ظریف یک بوروکرات حرفه‌ای. سیاستمدار با قدرت تعریف می‌شود. قدرت نرم شامل جامعه و افکار عمومی و قدرت سخت که سطح بالای قدرت – دولت را شامل می‌شود. با این توصیف ظریف را نمی‌توان در نسبت با قدرت توصیف کرد. او کارگزار حاکمیت است. با همین فرضیه است که برخی می‌گویند حساب ظریف و روحانی را نزد حاکمیت نباید در مورد مذاکرات هسته‌ای یکی دانست. گرچه هر دو به دنبال توافق با غرب هستند اما در عمل، تعریف ظریف از توافق با روحانی متفاوت است. به تعبیری غلظت حاکمیت نزد ظریف شاید بیشتر از برخی اعضای دولت باشد. 
در مقابل این گزاره، اما برخی منتقدان مذاکره در تشریح نسبت بوروکراسی با سیاست، بوروکرات‌ها را عامل موافقت حاکمیت با توافق بد می‌دانند. این حرف علنی و غیرعلنی، پنهان و پیدا از سوی منتقدان مذاکره بیان شده است. 
سوال اینجاست که اگر روحانی توافق هسته‌ای را در هر شرایطی برای اداره کشور و ادامه سیاست‌ورزی‌اش بخواهد آیا تیم مذاکره‌کننده و بوروکرات‌ها هم چنین فکر می‌کنند؟ پاسخ به این سوال می‌تواند گره از رابطه دیپلمات‌ها‌ با حاکمیت باز کند. پاسخ این سوال به نظر با تاریخ است گرچه تلاش‌ حاکمیت در دو سال گذشته اینگونه بوده که از غلظت بوروکراسی دیپلمات‌ها بکاهد و آنان را فرزندان انقلاب بنامد تا شکاف کمتری میان بوروکراسی و سیاست پدید آید. هرچه باشد به نظر محمدجواد ظریف در حال جنگی سه‌جانبه است؛ جنگ برای خودش، برای دولت و برای حاکمیت. 
او روزهای پراضطرابی را ‌گذراند. حتی در مجلس شب قدر وین هم طعنه می‌شنود وقتی که مداح دعوت شده به وین، احمد نیک‌بختیان که در مسجد امام حسن(ع) در غرب تهران می‌خواند و روزگاری در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه۵ بود می‌گوید: «مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است» که به نظرم کنایه‌ای به مذاکرات قلمداد می‌شد. خدا کند من اشتباه کنم ولی دیگر بچه‌ها هم اینطور فکر می‌کنند. 
ظریف در این میانه حلقه مشترک رئیس‌جمهور، شورای عالی امنیت ملی و حاکمیت است و شاید تنها کسی که می‌تواند این هر سه را با هم بالانس کند. 
روابط او با اعضای تیم هم جالب است. به شخصه فکر می‌کنم او رفته رفته به عباس عراقچی اعتماد کرده و حالا خیلی به او اعتماد دارد. با مجید تخت‌روانچی بسیار صمیمی است. روابطش با دکتر صالحی فراز و نشیب دارد و در مجموع بیشتر همکار هستند تا رفیق. درباره روابطش با حسین فریدون هم چیزی نمی‌توانم بگویم. فریدون آدم پیچیده‌ای است. نمی‌دانم بین او و ظریف چه می‌گذرد. 
محمدجواد ظریف گرچه یک محافظه‌کار کلاسیک است اما تصویر او در جامعه تصویر یک اصلاح‌‌طلب است. این تصویر را هم بیشتر رسانه‌ها از او ساخته‌اند. او رابطه بهتری با رسانه‌های اصلاح‌طلب دارد. شاید هم اطرافیانش چنین رابطه‌ای را برای او ترتیب می‌دهند. یک روزی اگر به مصاحبه ظریف رفتم حتما این را از او می‌پرسم و همچنین رابطه‌اش با حسین فریدون و نسبتش با بازرگان. اگر قرار باشد با ظریف مصاحبه کنم  احتمالا می‌پرسم آیا قصد دارد دومین وزیر خارجه ایران باشد که دولت تشکیل می‌دهد؟ آیا او داود اوغلوی ایران 
خواهد بود؟ اگر بشود سوال کرد خوب است.
 
گزارش محمد اردی خانی مدیر اجرایی ، خبرنگار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۶
محمد اردی خانی
آیت الله موحدی کرمانی همچنین گفت عصبانیت اسرائیلی ها و سعودی ها از این توافق تاریخی «‌ بهترین نشانه » موفقیت ایران است.

یک روحانی ارشد در نماز جمعه تهران به نمازگزاران گفت ایران فقط در صورتی توافق هسته ای با قدرت های جهانی را خواهد پذیرفت که تحریم ها فورا لغو شود، درآمدهای مسدود شده باز گردانده شود و ایده های انقلابی جمهوری اسلامی حفظ شود.
آیت الله محمد علی موحدی کرمانی در اظهاراتی که از رادیو پخش شد، افزود برخی کشورها که با آنها توافق امضا شد، غیر قابل اعتماد هستند و درخواست های بیش از حد داشتند که یک «‌توهین » بود.
وی خاطر نشان کرد شنیده است که برخی شروطی که آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران تعیین کرده بود، برآورده نشده است.
آیت الله موحدی کرمانی همچنین گفت عصبانیت اسرائیلی ها و سعودی ها از این توافق تاریخی «‌ بهترین نشانه » موفقیت ایران است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۲
محمد اردی خانی

لباس جالب دایی در مراسم معارفه بازیکنان صبا+ عکس

شفقناورزشی- لباس جالب دایی در مراسم معارفه بازیکنان صبا


   شفقنا ورزشی / گزارش محمد اردی خانی خبرنگار ،مدیر اجرایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۲۹
محمد اردی خانی

زمان دریافت خبر : سه‌شنبه 30 تیر 1394

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در مدت 25 روز کاری از زمان افتتاح حساب پس انداز مسکن یکم در بانک مسکن 180 میلیارد تومان در این صندوق سپرده گذاری شده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حامد مظاهریان افزود: با توجه به افزایش میزان سپرده گذاری در این صندوق در بانک مسکن مردم استقبال خوبی از حساب پس انداز مسکن یکم کرده اند. وی در خصوص نتیجه نشست وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت: اعضای کمیسیون عمران مجلس درصدد بودند در خصوص برنامه های مسکن وزارت راه و شهرسازی، تحولات بازار مسکن، طرح جامع مسکن و سایر برنامه های در دست اجرای این وزارتخانه در حوزه مسکن کسب اطلاع کنند که گزارش های مربوط به این برنامه ها به اطلاع اعضای کمیسیون رسید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۲۵
محمد اردی خانی

- استاندار فارس گفت: نباید وقت و انرژی استان فارس صرف حاشیه سازی شود زیرا در این صورت هیچ پیشرفتی برای استان حاصل نمی شود.

به گزارش ایرنا سید محمد علی افشانی شامگاه دوشنبه در آیین تودیع و معارفه استاندار فارس با حضور وزیر کشور بیان کرد: همگان در استان باید با تعامل، همدلی و هماهنگی و رعایت قانون واخلاق و با پذیرش مسوولیت برای پیشرفت و توسعه استان و حل مشکلات مردم گام برداریم.

وی اظهارداشت: مردم ما از مشکلات فراوانی رنج می برند که هر کس در مسوولیت خود باید تلاش کند این مشکلات به حداقل برسد و اگر فردی به حاشیه های غیر ضروری استان را پایان ندهد نه طرفدار استاندار و نه دلسوز استان است.

افشانی با بیان اینکه ما میراث داران فرهنگ غنی استان فارس هستیم افزود: در همه رفتارهای اجتماعی باید ادامه دهنده راه گذشتگان باشیم لذا از همین زمان پرونده حاشیه های استان فارس باید مختومه شود و همگان با همدلی و همزبانی و وحدت برای پیشرفت و توسعه استان همت کنیم.

وی اضافه کرد: توسعه متوازن و همه جانبه محور فعالیت ها در فارس است که امیدوارم با تعیین اولویت های استان بتوانیم گام های موثری برای توسعه و تعالی استان فارس برداریم.

او ادامه داد: توجه ویژه به آموزش و پرورش نخستین اولویت کاری من در استان و توجه به بخش هایی از جمله آب، کشاورزی، خشکسالی، حمل و نقل، فرهنگ و هنر، گردشگری، صنعت و معدن و جذب سرمایه گذاری نیز مورد توجه مدیریت ارشد استان هم خواهد بود.

افشانی عنوان داشت: از همه طیف ها و سلیقه ها برای حرکت رو به جلو و توسعه استان فارس دعوت می کنم.

وی بیان داشت: فارس صرفا یک استان نیست بلکه این استان نمونه بارزی از یک کشور با همه توانمندی ها و تاریخ و فرهنگی غنی است که خدمت گزاری به مردم فارس افتخار است.

او اظهارکرد: فارس یک استان برخوردار از تکثر قومیت هاست که بیانگر همزیستی مسالمت امیز است و این درحالی است که در قرن های گذشته پیام ارزشمند 'بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند' از این استان به جهان ارسال شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس نیز گفت: به تنوع سیاسی در استان فارس احترام می گذاریم اما منافع استان و خدمت به مردم اولویت توسعه و فعالیت در استان است.

محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه بنای نمایندگان استان فارس در مجلس بر حمایت از استاندار فارس است افزود: امیدواریم استاندار فارس درفضای تعامل با نخبگان، نمایندگان و گروه های مختلف در استان برای توسعه فارس گام بردارد.

سید محمد احمدی استاندار پیشین فارس نیز گفت: پیروزی هسته ای ملت ایران حاصل 37 سال ایستادگی در مقابل زیاده خواهی قدرت های بزرگ است که مقاومت مردم ایران درس بزرگی به تاریخ داد.

وی با بیان اینکه همه جناح های مختلف در کشور باید برای منافع ملی کشور تلاش کنند افزود: فارس یک استان بزرگ است که مشکلات بزرگی هم دارد لذا همه گروه ها باید در استان با تعامل و وحدت با هدف توسعه استان تلاش کنند.

در این آیین سید محمد علی افشانی به عنوان استاندار فارس معارفه و از خدمات سید محمد احمدی استاندار پیشین فارس تقدیر شد.

هیات دولت بیست و چهارم تیرماه 94 سید محمد علی افشانی را به عنوان استاندار جدید فارس منصوب و معرفی کرد.

سید محمد احمدی نهم تیر 94 از منصب خود به عنوان استاندار فارس استعفا داد.

    منبع ایرنا / گزارش محمد اردی خانی خبرنگار ،مدیر اجرایی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۲۲
محمد اردی خانی

دروغ بزرگ بی‌بی‌سی درباره اموال ایران +عکس

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۷ ق.ظ
سه شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۸
مرجع : میزان
بی‌بی‌سی فارسی همچون دوره مذاکرات هسته ای به دنبال پیگیری انتشار این دروغ بزرگ جهت بهره برداری خبری و ایجاد جو روانی جهت پذیرش هرگونه تحمیل شورای امنیت و گروه ۱+۵ از سوی مسئولان ایرانی و بالا بردن مطالبات مردم از مسئولان دولتی است.
شورای امنیت سازمان ملل عصر امروز قطعنامه ای را درباره برجام  به اتفاق آرا تصویب کرد.


تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نیز به سبک و روش مخصوص خود اقدام به پوشش زنده جلسه شورای امنیت سازمان ملل کرد.

بی‌بی‌سی فارسی که از ابتدای آغاز مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 کارشکنی و ایجاد جو مسموم در مذاکرات را دنبال می کرد، در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه جدید پیرامون مساله هسته ای ایران، به انتشار یک دروغ بزرگ دست زد!

شبکه دولتی انگلیس در دروغ پردازی عجیب خود مدعی شد که "ثمره محدود شدن برنامه هسته ای برای جمهوری اسلامی صدها میلیارد دلار است" و البته به منبع خبر خود هیچ اشاره ای نکرد.


  منبع افکار نیوز / گزارش محمد اردی خانی خبرنگار، مدیر اجرایی 

دروغ بزرگ بی‌بی‌سی فارسی درباره اموال بلوکه شده ایران + عکس


به نظر می رسد بی بی سی فارسی همچون دوره مذاکرات هسته ای به دنبال پیگیری انتشار این دروغ بزرگ جهت بهره برداری خبری و ایجاد جو روانی جهت پذیرش هرگونه تحمیل شورای امنیت و گروه 1+5 از سوی مسئولان ایرانی و بالا بردن مطالبات مردم از مسئولان دولتی می باشد.

این در حالی است که تاکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره پول‌های بلوکه شده ایران وجود دارد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت میزان پول‌های بلوکه شده ایران گفت: 23 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است.

براساس گفته سیف: 6 میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانک مرکزی 5 میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از منابع در این چارچوب، بلوکه شده به‌شمار نمی‌آید؛ زیرا دولت به مدل‌های مختلف از این منابع استفاده کرده است.

یکی از دلایل اختلاف‌نظر درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران، تعاریف مختلفی است که افراد و مقامات مختلفی در این مورد از «دارایی‌های بلوکه شده» دارند.

اظهارنظر برخی افراد نشان می‌دهد که آنها تفاوتی میان دارایی‌های بانک مرکزی و دارایی‌های دولت قائل نشده‌اند و برخی دیگر نیز تفاوتی میان دارایی‌های بلوکه شده و دارایی‌های غیر‌قابل‌انتقال قائل نشده‌اند.

عده‌ای دیگر از افراد نیز میان دارایی‌های حاصل شده و دارایی‌های آتی دولت و بانک مرکزی تفاوتی در نظر نگرفته‌اند. در این نوشته تلاش می‌شود تا تعریف این مفهوم و زوایای مختلف آن به اختصار توضیح داده شود.

گفتنی است عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اعلام ارسال نامه از سوی ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج به حجت‌الاسلام حسن روحانی، گفته بود:بر اساس این نامه کل رقم پول‌های ایران در خارج 107 میلیارد دلار است که 26 میلیارد دلار از آن پس از توافقات به کشورمان بازگردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۱۷
محمد اردی خانی


تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «روحانی و سینما» تا 10 مرداد

ستاد اجرایی دومین جشنواره «روحانی و سینما» مهلت ارائه آثار را که پیش از این 21 تیرماه اعلام شده بود تا 10 مردادماه 94 تمدید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، بر این اساس کلیه فیلم‌سازان و افراد متقاضی می‌بایست تا پایان وقت اداری آثار خود را به نشانی: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ (حوزه هنری)، طبقه همکف، دبیرخانه مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری ارسال کنند.


دومین جشنواره «روحانی و سینما» در دو بخش اصلی «فیلم بلند داستانی» که از سال ۱۳۵۷ تا جشنواره سی و سوم فجر تولید شده‌اند، «فیلم مستند» از سال ۱۳۹۲ به بعد و بخش جنبی «برنامه‌های تلویزیونی» که از سال ۱۳۵۷ به بعد تهیه شده‌اند، شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود.

علاقه‌‌مندان برای اطلاع از جزئیات فراخوان و بخش‌های جشنواره می‌توانند به آدرس rohanicinema.ir/misc.php?t=5&id=487 مراجعه کنند.


    منبع حوزه هنری / به گزارش محمد اردی خانی خبرنگار ،مدیر اجرایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۸
محمد اردی خانی

جلاد نوجوان داعش شناسایی شد+تصاویر(18+)

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۵ ق.ظ

جلاد نوجوان داعش شناسایی شد+تصاویر(18+)

یکی از افسران ارتش سوریه در غرب شهر تدمر به دست یک نوجوان داعشی سر بریده شد.

گروهی موسوم به “دیده‌بان حقوق بشر سوریه” روز پنجشنبه 25 تیرماه با انتشار ویدئویی، صحنه‌هایی از ذبح یکی از افسران ارتش سوریه به دست یک نوجوان داعشی در غرب شهر تدمر را نشان می‌دهد.

افسر سوری در این ویدئو به نحوه دستگیری خود پرداخته و می‌گوید: من در غرب کاخ الحیر در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا به اسارت گرفته شدم.

جلاد نوجوان داعش شناسایی شد+عکس(18+)
پس از سخنان این افسر سوری، یکی از عناصر داعش رو به دوربین مستندساز این گروه تروریستی می‌گوید: هدف ما نه تنها پالمیرا، حمص و یا دمشق؛ بلکه تسخیر بیت المقدس و رم است.
در نهایت نیز نوجوان داعشی که با لباس فرم نظامی و چاقویی در دست پشت سر افسر ارتش سوریه قرار گرفته است؛ او را به زمین می‌اندازد.
جلاد نوجوان داعش شناسایی شد+عکس(18+)
داعشی کم سن و سال پس از آنکه سر افسر سوری را از بدنش جدا می‌کند، آن را بر روی بدنش قرار می‌دهد.
به گزارش ابنا، گفتنی است، گروه های تروریستی پس از ایجاد بدعت هایی همچون جهاد نکاح، جهاد لواط و …، این بار با بهره گیری از کودکان و نوجوانان برای عملیات ذبح و مثله کردن، خوی شیطانی خود را بیشتر به نمایش می گذارند.
جلاد نوجوان داعش شناسایی شد+عکس(18+)

  منبع داغ نیوز / به گزارش محمد اردی خانی خبرنگار ،مدیر اجرایی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۵
محمد اردی خانی
شورای امنیت سازمان ملل، هفت روز پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد. در پی تصویب این قطعنامه، نمایندگان اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت به اظهارنظر درباره آن پرداختند.
به گزارش «تابناک»، شورای امنیت سازمان ملل امروز (دوشنبه) طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید، با 15 رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در شورای امنیت، پس از رأی‌گیری گفت: «اجرای توافق مهمترین بخش کار است». وی افزود که در صورت تخلف ایران تحریم‌ها می‌تواند طی روندی مشخص برگردد. پاور اظهار امیدواری کرد که یک اتحاد بین‌المللی دیگر همانند آنچه در مورد برنامه اتمی ایران شکل گرفت، برای رسیدگی به دیگر بحران‌های جهانی همچون جنگ داخلی سوریه شکل گرفته و به کار گرفته شود.
پاور افزود که این توافق «تمامی راه‌های» ایران برای دستیابی به یک سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند در حالی که یک نظام بازرسی و شفافیت مستحکم را برای تأیید پایبندی ایران اعمال می‌کند. وی گفت: «از نظر من مفاد این توافق به طور قابل توجهی توسعه هسته‌ای ایران را به تأخیر می‌انداز تا جایی که مانع از توسعه یک سلاح هسته‌ای از سوی آن شود».
نماینده چین در شورای امنیت نیز ضمن استقبال از انعقاد سند برجام اظهار داشت: «این شروع بسیار خوبی است این فرآیند برای ده سال آینده بسیار مهم است که ببینیم ایران این اصول را پیگیری کند».  
نماینده فرانسه نیز طی سخنانی گفت: «در حقیقت این توافقی که انجام دادیم به ما بسیار کمک می‌کند. ما از تدوین این توافق که فصل جدیدی را برای صلح جهانی ارائه می‌کند بسیار خرسند هستیم». وی افزود: «این موفقیت بسیار بزرگی است که مدلی بسیار خوبی برای حل بسیاری از مسائل به ما ارائه می‌کند تا بتوانیم مسائل جهانی را از طریق سیاسی حل بکنیم».
پس از نماینده فرانسه نماینده روسیه ضمن تشکر از شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه اعلام کرد که «این قطعنامه حل کننده نگرانی‌های بین‌المللی است». نماینده روسیه در ادامه سخنانش افزود که کشورش آماده است تا در اجراء و پیاده‌سازی مفاد مندرج در سند برجام یاری رساند.
نماینده انگلستان در شورای امنیت نیز گفت: «این یک فرصتی است که ما بتوانیم با قدرتی منطقه‌ای از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دوباره تعامل کنیم». نماینده انگلستان افزود: «امروز ما مفتخر هستیم که ایران متعهد به پرداختن به نگرانی‌های موجود شده است. ایران در قبال پایبندی به تعهداتش، با رفع تحریم‌ها مواجه خواهد شد». 
وی در ادامه گفت: «ما سعی خواهیم کرد به تعهداتمان پایبند باشیم و اگر در جایی مشکلی باشد، تلاش خواهیم کرد آن را رفع کنیم. ما می توانیم عادی‌سازی روابطمان را شروع کنیم تا امید در آینده را افزایش دهد. با توجه به اینکه ایران نمی‌تواند بمب هسته‌ای بسازد، جهان امروز امن‌تر شده است».
در ادامه نماینده اسپانیا به عنوان یکی از 10 عضو غیردائم شورای امنیت درباره دستیابی به جمع‌بندی نهایی درباره سند برجام گفت: «امروز ما پیروزی دیپلماسی را شاهد هستیم. ما باید به جای تقابل بر روی دیپلماسی تمرکز کنیم». وی افزود: «ما در شورای امنیت باید عزم جدی در اجرای مفاد توافق را نشان دهیم». 
نمایندگان اردن، شیلی، مالزی،‌ نیجریه و ونزوئلا نیز به عنوان دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت از دستیابی به جمع‌بندی نهایی سند برجام استقبال کرده و اظهار خرسندی کردند. نماینده ونزوئلا گفت: «ما از این توافق استقبال می‌کنیم. این مذاکرات به سندی مهم منتج شد. این توافق نشان می‌دهد زمانی که تعهد سیاسی به کار گرفته شود، می‌توان به راه‌حل دست یافت». 
هفته گذشته منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد که توافق هسته‌ای با ایران و پایان بخشیدن به تحریم‌های مدنظر را تأیید خواهد کرد اما شامل حفظ تحریم‌های تسلیحاتی و منع فناوری موشک‌های بالستیک است. پیش‌نویس متن این قطعنامه در مذاکراتی که بین ایران و گروه 1+5 در وین انجام شده تدوین گشته است. متن کامل پیشنویس این قطعنامه را اینجا بخوانید.
سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، درباره این قطعنامه پیشتر اعلام کرده بود: «قطعنامه ای که امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می رسد در نوع خود، قطعنامه ای منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به حساب می آید».
مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: «قطعنامه امروز شورای امنیت، کلیات اش این است که ما را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج می کند». وی افزود: «بر این اساس، شورای امنیت دیگر برنامه هسته ای ایران را به عنوان تهدید شناسایی نمی کند».
سید عباس عراقچی گفت: «امروز پس از تصویب پیش نویس قطعنامه درباره لغو تحریم های ایران در شورای امنیت، وزارت امور خارجه ایران بیانیه ای صادر و اعلام می کند که دیگر، مشروعیت تحریم ها و محدودیت ها را به رسمیت نمی شناسیم و تمامی آنها غیر معتبر است». 
بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تأیید قطعنامه
1- جمهوری اسلامی  ایران دانش و فناوری، از جمله فناوری صلح آمیز هسته ایران را به عنوان میراث مشترک بشریت قلمداد می نماید. در عین حال، بر اساس مبانی محکم ایدئولوژیک، راهبردی و بین المللی، سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح های هسته ای را به طور مطلق به عنوان سلاح هایی منسوخ، غیر انسانی و مضر برای صلح و امنیت بین المللی، مردود می داند. با الهام از آموزه های متعالی اسلامی و بر مبنای اندیشه ها و سیره بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی (ره)، و فتوای تاریخی رهبر انقلاب اسلامی،حضرت آیت الله خامنه ای، که کلیه سلاح های کشتار جمعی، به ویژه سلاح های هسته ای را در فقه اسلامی حرام اعلام نموده اند، جمهوری اسلامی ایران اعلام می  دارد که سیاست همیشگی اش منع  اکتساب، تولید، انباشت یا استفاده از سلاح های هسته ای می باشد.
2- جمهوری اسلامی ایران ضرورت امحاءکامل سلاح های هسته ای را،به عنوان یک ضرورت امنیت بین المللی و یک تکلیف منطبق بر  معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) مورد تاکید قرار می دهد. جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال در کلیه تلاش های بین المللی حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از  خطرسلاح های هسته ای و اشاعه آنها، از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح های هسته ای به ویژه در خاورمیانه، مشارکت نماید.
3- جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ابرام می ورزد که دولت های عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بدون تبعیض و منطبق با مواد 1 و 2 معاهده نباید از  بهره مندی از حقوق لاینفک  خود برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز، ،باز داشته شوند.
4- جمع‏بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر 1394، نشانگر یک گام بسیار مهم توسط جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5  برای حل و فصل یک بحران غیر ضروری، از طریق مذاکره و بر مبنای احترام متقابل است؛بحرانی که در نتیجه‏ی اتهامات بی پایه و اساس درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ایجاد، و با اقدامات ناموجه و مبتنی بر انگیزه های سیاسی علیه ملت ایران دنبال شده بود.
5- برجام مبتنی است بر تعهدات متقابل جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، که از یک سو، موجب حصول اطمینان از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران شده، و از سوی دیگر، تمامی مفاد قطعنامه های شماره 1696 و 1737 (مصوب سال 2006)، 1747 (مصوب سال 2007)، 1803 و 1835(مصوب سال 2008)، 1929 (مصوب سال 2010) و 2224 (مصوب سال 2015) رالغو کرده و همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های مرتبط با هسته ای که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپایی و دولت های عضو اتحادیه اروپایی تحمیل شده بودند را به طور جامع لغو می کند. جمهوری اسلامی ایران متعهد است که تعهدات داوطلبانه خود را با حسن نیت و منوط به اجرای با حسن نیت همه تعهدات توسط گروه 1+5 وفق برجام، از جمله تعهدات متضمن رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز، اجرا کند.
6- رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز مرتبط هسته ای توسط اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به این معنا خواهد بود که معاملات و فعالیت های مورد اشاره در برجام می توانند با ایران و اشخاص ایرانی در همه جای دنیا بدون هراس از مجازات های ناشی از مزاحمت های فراسرزمینی انجام شوند و همه اشخاص قادر خواهند بود تا با آزادی انتخاب به معاملات تجاری و مالی با ایران بپردازند. در برجام به وضوح تصریح شده است که اتحادیه اروپایی و آمریکا هر دو از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز که منطبق با برجام رفع شده اند، خودداری خواهند ورزید. تفاهم بر آن است که بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز از جمله از طریق تمدید، به مثابه عدم پایبندی اساسی خواهند بود که ایران را از تعهداتش به طور جزئی یا کلی معاف خواهد ساخت. برداشتن تحریم ها مستلزم اتخاذ اقدامات مقتضی حقوقی و اجرایی داخلی از جمله اقدامات تقنینی و آئین نامه ای به منظور لازم الاجرا نمودن رفع تحریم ها می باشد. برجام مستلزم خاتمه‏ی موثر همه تدابیر و رویه های الزامی تبعیض آمیز و همچنین بیانیه های عمومی ای است که با هدف موافقتنامه همسویی نداشته باشد. ایران بر توافق حاصله میان اعضاء برجام تاکید می نماید  که بر مبنای آن بلافاصله پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام، اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ایالات متحده مشورت با ایران را درباره دستورالعمل های مربوطه و بیانیه های در دسترس عموم در خصوص جزئیات تحریم ها یا اقدامات محدودیت سازی که قرار است مطابق با برجام لغو شوند،آغاز خواهند نمود. 
7- جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای صلح آمیز ، از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی  را منطبق با برنامه خود همان گونه  که در برجام توافق شده، دنبال خواهد نمود و با طرف های خود از نزدیک کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این توافق از گذر زمان به سلامت گذشته و همه اهداف خود را محقق  خواهد ساخت. این تعهد بر مبنای تضمین هایی است که گروه 1+5 داده اند که بر مبنای آن در این برنامه صلح آمیز بر اساس تعهداتشان مطابق برجام همکاری خواهند نمود.همچنین این گونه تفاهم و توافق شد که از طریق گام های مورد موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه موضوعات موجب نگرانیِ گذشته و حال، قبل از پایان سال 2015توسط شورای حکام آژانس بررسی و مختومه خواهند شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون مستمراً نتیجه گیری کرده است که فعالیت های اظهار شده ایران منحصراًصلح آمیز هستند. بنابراین، از این به بعد هدف از اجرای پروتکل الحاقی فراهم کردن زمینه برای «نتیجه گیری گسترده تر»بر این مبنا است که مدرکی دال بر وجود فعالیت اظهارنشده نیز در ایران وجود ندارد. بدین منظور،  جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وفق ضوابط پروتکل الحاقی به همان  گونه که در مورد همه امضاء کنندگان اعمال می شود، همکاری خواهد نمود. در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید اقدامات احتیاطی لازم را برای تضمین حفاظت کامل از اطلاعات طبقه بندی شده به کار گیرد.  جمهوری اسلامی ایران همواره تکالیف بین المللی عدم اشاعه ای خود را با دقت تام اجرا نموده است و با نهایت دقت همه فعالیت های مرتبط خود را  منطبق بر پروتکل الحاقی اظهار خواهد نمود. در این چارچوب و از آنجا که هرگز هیچ گونه فعالیت هسته ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران  اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود.
8- کمیسیون مشترک ایجاد شده بر مبنای برجام بایستی قادر باشدتا اختلافات را به نحو بی طرفانه، موثر، کارآمد و سریع، رسیدگی و حل و فصل نماید. نقش اصلی این کمیسیون عبارت است از رسیدگی به شکایت های ایران و حصول اطمینان نسبت به این که آثار لغو تحریم های تصریح شده در برجام بطور کامل محقق گردند. در صورتی که آثار لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تحریم ها یا اقدامات محدودیت ساز مرتبط با هسته ای اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به وسیله تداوم اعمال یا تحمیل تحریم های جدید با ماهیت و گستره‏ی همسان یا مشابه تحریم هایی که قبل از روز اجرا برقرار بودند، مخدوش گردد،جمهوری اسلامی ایران اختیار خواهد داشت تعهدات خود وفق برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد؛ فارغ از اینکه  چنین تحریم های جدیدی بنا به دلایل مرتبط هسته ای یا دیگر دلایل وضع شوند، مگر این که مسائل در طی یک دوره زمانی کوتاه و معقول اصلاح  گردند.
9- اقدامات متقابل پیش بینی شده در سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام در واکنش به عدم پایبندی اساسی، به عنوان آخرین حربه در نظر گرفته شده اند، و در صورتی به کار گرفته خواهند شد که عدم پایبندی اساسی تداوم یابد و طی ترتیبات در نظر گرفته شده در برجام جبران نشده باشند. جمهوری اسلامی ایران چنین اقداماتی را بسیار غیرمحتمل قلمداد می کند چرا که هدف، تضمین پایبندی است نه فراهم ساختن بهانه ای برای برگشت پذیری خودسرانه یا ابزاری برای فشار یا اعمال نفوذ. ایران متعهد است تعهدات داوطلبانه خود را به طور کامل و با حسن نیت اجرا کند. به منظور حصول اطمینان ازپایبندی مستمر همه اعضاء برجام، جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند در صورتی که سازوکار مذکور علیه ایران یا اشخاص ایرانی اعمال شوند و تحریم ها به ویژه تدابیرشورای امنیت اعاده گردند، جمهوری اسلامی ایران این کار را به منزله مبنایی برای توقف اجرای تعهدات خود وفق برجام و تجدید نظر در همکاری اش با آژانس بین المللی انرژی اتمی تلقی خواهد نمود.
10- جمهوری اسلامی ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه طرف های شرکت کننده در برجام را مورد تاکید قرار می دهد  که بر مبنای آن مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام، به مثابه مفاد برجام  نبوده و به هیچ وجه نمی تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.
11- دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است  به طور فعال برای ارتقاء صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده‏ی تروریسم و افراط گرایی خشونت بار کمک کند. ایران نقش پیشرو خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی بطور کامل همکاری نماید. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند.

12- جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همانگونه که در مقدمه قطعنامه 2231 پیش بینی شده است،شاهد تحقق معنادار تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت باشد.شورا سابقه سیاهی در رفتار با ایران دارد که از سکوت  توأم با رضایت شورا در مواجهه با تجاوز صدام حسین علیه ایران در سال 1980 آغاز شد و با امتناع شورا حتی از محکوم کردن، چه برسد به اقدامی علیه، استفاده انبوه، سیستماتیک و گسترده از سلاح های شیمیایی توسط صدام حسین علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایرانی طی سال های 1984 تا 1988 و همچنین حمایت مادی و اطلاعاتی چندین عضو شورا از جنگ شیمیایی صدام حسین ادامه یافت. حتی بعد از این که صدام حسین کویت را مورد تهاجم قرار داد، شورای امنیت نه تنها  به طور لجاجت آمیز از اصلاح و جبران  کینه توزی خود علیه ملت ایران امتناع کرد، بلکه پا را از این نیز فراتر گذاشت و علیه این قربانی جنگ شیمیایی و سکوت مماشات گرانه شورا در قبال آن، به تحمیل تحریم هایی پرداخت که علی الظاهر به بهانه نگرانی از سلاح های کشتار جمعی وضع شده بودند.در عوض آن که حداقل این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که ایران حتی  اقدام صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی را تلافی نکرده  است، شورای امنیت  بر اساس اتهامات بی پایه و بر مبنای انگیزه های سیاسی به اقدام علیه ایران شتافت و طیف گسترده ای از تحریم ها را علیه ملت ایران با هدف مجازات مقاومت آنها علیه فشار زورگویانه برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای صلح آمیزشان به نحو ناموجهی تحمیل کرد. مهم است  یادآوری شود این تحریم ها که نبایست از همان ابتدا تحمیل می شدند، اکنون  بر اساس برجام و قطعنامه 2231 باید  لغو شوند.
13- بنابراین، جمهوری اسلامی ایران همچنان  بر موضع خود مبنی بر این که همه تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که علیه ملت ایران وضع و اعمال شده اند از جمله آنهایی که به بهانه برنامه هسته ای ایران اعمال شده اند، بی پایه و اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده و هستند پافشاری می نماید. در نتیجه، هیچ چیزی در برجام نباید به نحوی تعبیر و تفسیر شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به معنای پذیرش یا مماشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروعیت، اعتبار یا قابل اجرا بودن تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز تصویب شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا یا دولت های عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران باشد؛ همچنین نباید به معنای چشم پوشی یا محدودیت در اعمال هر گونه حقی که جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین ملی، اسناد بین المللی یا اصول حقوقی مربوطه دارد، تعبیر و تفسیر شود.
14- جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که اجرای با حسن نیت برجام توسط همه اعضاء برجام به اعاده اعتماد ملت ایران که به نحوی ناعادلانه متحمل فشارها و زورگویی های غیرقانونی به بهانه این بحران ساختگی بوده اند، کمک خواهد کرد و فرصت های جدیدی برای همکاری در جهت پرداختن به چالش ها واقعی جهانی و تهدیدات واقعی علیه صلح منطقه ای خواهد گشود. دیر زمانی است که منطقه ما دچار تنش های  ناروا شده است، در حالی که افراط گرایان و تروریست ها مشغول تثبیت خود و پیشروی  هستند. زمان آن فرا رسیده است که توجه و تمرکز  بر این تهدیدات قریب الوقوع معطوف  گردد و روش های موثر برای شکست دادن این تهدید مشترک دنبال و پیگیری شود.

    منبع تابناک /به گزارش محمد اردی خانی خبرنگار ،مدیر اجرایی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۰
محمد اردی خانی