جزءیات اعتراض مسافران قطار تهران_مشهد
سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ق.ظ
یکی
از مهمترین مسائل و مشکلاتی که این وسیله را این روزها بر سر زبانها
انداخته فروش بلیت قطارهای درجه یک به مسافران و سوار کردن آنان به قطارهای
درجه دو، سه و حتی چهار است. دم دستترین نمونه از این دست اجحاف در حق
مسافران یکشنبه شب(10 خرداد) در قطار تهران- مشهد اتفاق افتاد.
این روزها برای سفر کردن با هروسیلهای-چه خودرو شخصی و اتوبوس، چه
هواپیما و قطار- باید پی خیلی چیزها را به تنتان بمالید، زیرا: کمتر از 3
ماه تا دومین سالگرد(18شهریور 92) کشتهشدگان سانحه جاده تهران- قم
میگذرد؛ سانحهای که در آن 43 مسافر در آتش سوختند و 44 نفر نیز مجروح
شدند؛ پروندهای که با وجود مشخص شدن مقصرانش (جاده، راننده، شرکت اسکانیا)
همچنان بیمتهم در گوشهای خاک میخورد موراد از این دست که بسیارند...
لازم به ذکر اینکه به علت طولانی بودن از ذکر مصیبتنامه تصادفات خودروهای
شخصی در جادهها خودداری میشود.بعد از اتوبوس نوبت به هواپیما میرسد؛ وسیلهای که در کنار تاخیرهایی که تا 24، 48 و... ساعت ادامه دارد، فجایع مرگباری را در کارنامهخود ثبت کرده است؛ از جمله سقوط یک فروند آنتونوف 140 در مرداد 93 و کشته شدن 38 مسافر و خدمه پرواز تهران- طبس، کشته شدن 78 مسافر تهران- ارومیه در پی سقوط یک فروند بوئینگ ۷۲۷ در دیماه 89 و... حوادثی مرگبار که هربار بهانههای عجیب و غریبی از سوی مسئولان شرکتهای هواپیمایی برای آن تراشیده شده و درست مثل داستان تصادفات جادهای تاکنون مسئولی زیربار تقصیر نرفته است.
و اما قطار؛ وسیلهای که اگرچه خوشبختانه تاکنون آمار چندان مرگباری به نامش ثبت نشده ؛ اما چندان هم بیدردسر نیست. تاخیر پای ثابت مشکلات این وسیله حمل و نقل بین شهری نیز هست؛ از تاخیرهای یکی دوساعته تا 13 و 18ساعته!
اما یکی از مشکلات اصلی این وسیله با وجود ادعای مسئولان مبنی بر جدید بودن ناوگان حمل و نقل ریلی اما چندان جدید به نظر نمیرسند؛ مشکلی که علاوه بر تحمیل تاخیرهای طولانی مدت بر مسافران، سفر سخت و مشقتباری را برای آنان رقم میزند؛ مسافرانی که نه رایگان بلکه با هزینهکرد زیادی ایمن ترین و باصرفه ترین وسیله ارتباطی را برای سفر خود برگزیدهاند در حالی که این روزها این وسیله مایه دردسر و عذاب بسیاری شده است.
یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که این وسیله را این روزها بر سر زبانها انداخته فروش بلیت قطارهای درجه یک به مسافران و سوار کردن آنان به قطارهای درجه دو، سه و حتی چهار است. دم دستترین نمونه از این دست اجحاف در حق مسافران یکشنبه شب(10 خرداد) در قطار تهران- مشهد اتفاق افتاد.
بر اساس اظهارات یکی از مسافران در گفتگو با آفتاب یزد، در حالی که مسافران این قطار که متعلق به شرکت خصوصی رجاتبریز بود هزینه قطار درجه یک را پرداخت کرده بودند، به دلیل خراب بودن تهویه و همه کولرهای قطار در ایستگاه پیشوا برای اعتراض قطار را ترک میکنند و خواهان بازگشت به تهران میشوند تا با قطار دیگری به مشهد عزیمت کنند اما برخورد تند مسئولان قطار موجب درگیری بین مسافران و آنان میشود.
این مسافران با اشاره به وضعیت قطار و مسافران گفت: از همان ابتدا که سوار قطار شدیم بسیار گرم بود هرچند شب بود اما بیشتر مسافران که کودک و زن باردار هم در بین آنان حضور داشت از شدت گرما کلافه شده بودند. از سوی دیگر در تمام قطارهای درجه یک به مسافران غذا میدهند اما این قطار چه از لحاظ ظاهر و چه امکانات بیشتر شبیه قطارهای درجه سه و چهار بود تا یک.تا جایی که حتی لب تاپ یکی از مسافران به علت شکستن تخت قطار خورد شد!
وی ادامه داد: گرمای هوا و وضعیت قطار آنقدر نابسامان بود که حتی مسئولان قطار راضی شدند نصف هزینه بلیت را به مسافران برگردانند اما باز هم حاضر نشدند قطار را عوض کنند و مسافران مجبور شدند تمام مسیر تهران- مشهد را در این گرما بدون کولر و تهویه طی کنند.
این مسافر همچنین با انتقاد از برخورد بد راننده و مسئولان قطار بیان کرد: در حالی که بسیاری از مسافران از شدت گرما بیحال شده بودند و با وجود اعتراض همه مسافران اما مسئولان قطار تاکید داشتند دوباره با همان قطار به سفر ادامه دهیم. حتی مسافران اعلام کردند در صورت به راه افتادن قطار روی ریل مینشینند و اجازه حرکت را به قطار نمیدهند که راننده قطار با عصبانیت زیاد گفت: اگر کسی روی ریل باشد من با قطار از روی او رد میشوم....
وی ادامه داد: در آخر مردم راضی شدند که سوار قطار شوند اما اعتراضشان را در مشهد ادامه دهند که بعد از رسیدن به مشهد (با دو ساعت تاخیر) خبرنگاران محلی و شبکههای استانی قول پیگیری موضوع را به مردم دادند.
مرتضی جعفری مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن جمهوری اسلامیایران در گفتگو با آفتاب یزد و در تایید صحت این ماجرا گفت:این قطار متعلق به شرکت خصوصی رجاتبریز بود که ظاهرا تهویه آن مشکل داشت در حالی که اصولا نباید خرابی تجهیزات در قطارهای آماده به حرکت پیش بیاید اما متاسفانه این اتفاق افتاد و ما بابت این قضیه از مردم عذرخواهی میکنیم.
وی در پاسخ به اینکه شرکت رجاتبریز برای جبران چه خواهد کرد؟ گفت: این شرکت حتما جریمه خواهد شد و 50درصد هزینه بلیت به مسافرت عودت داده میشود.
۹۴/۰۳/۱۲