مهندس نعمت زاده رییس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی و وزیر حال درنقش سهمیه بندی
ی از این افراد، محمدرضا نعمتزاده رئیس ستاد انتخابات روحانی و وزیر صنعت
دولت است که در دولت نهم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش
فرآوردههای نفتی بود و طرح سهمیهبندی بنزین در دوره مدیریت وی طراحی و
اجرا شد.
نعمتزاده پس از اجرای سهمیهبندی بنزین از تیرماه سال 1386، بارها به فواید این طرح در کنترل مصرف و کاهش واردات اشاره کرد.
مثلا
او در جایی گفته بود: قبل از سهمیه بندی و در سه ماهه اول سال 1386 روزانه
حدود 35 میلیون تن بنزین وارد کشور شد در حالی که پس از سهمیه بندی واردات
بنزین به حدود 15 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد.
نعمتزاده همچنین سامانه کارت سوخت را بزرگترین طرح فناوری اطلاعات کشور خوانده و گفته بود: سیستم کارت هوشمند سوخت برای متخصصان کشور یک افتخار بزرگ محسوب میشود.
نعمتزاده در سال 1387 هم در یک گفتگوی مشروح درباره فواید سهمیهبندی بنزین سخن گفت.
وی در آن گفتگو اظهار داشت:
*اجرای طرح سهمیه بندی بنزین 4 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان آورد.
*سهمیه بندی بنزین محاسن زیادی برای کشور به دنبال داشت و قاچاقچیان بنزین ایران به خارج از اجرای این طرح شدیدا ناراحت بودند.
*به نظر من صدور کارت سوخت با تمام تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری یک کار بزرگ ( آی تی ) بود که بسیار ارزان برای کشور تمام شد.
*اغلب
این کار در طراحی و اجرا به دست نیروهای داخلی انجام شد و فقط در طراحی
مفهومی از خارجی ها کمک گرفتیم، نرم افزار هم خارجی بود که حدود 2 میلیون
دلار برای آن پول دادیم.
*کارت را به صورت خام از خارج وارد کردیم و
برای اولین بار دانش شخصی سازی در ایران با استفاده از صنایع نظامی و
الکترونیک صورت گرفت ،صدوراین کار پروسه بزرگی را طی کرد. سهمیه بندی و کارت سوخت جدا از نتایج اقتصادی باعث ارتقای دانش آی تی در کشور شد و جسارت متخصصان ایرانی را بالا برد.
*برای
جامعه ای که مصرف زیاد و فوق العاده ای دارد سهمیه بندی بنزین محاسن زیادی
به دنبال داشت.، از طرفی سعی شد با سهمیه بندی و توسعه حمل و نقل عمومی
مردم به صرفه جویی در مصرف بنزین وادار شوند، چون قیمت بنزین واقعی نبود
کسی در صرفه جویی مصمم نبود.
*صرفه
جویی صورت گرفته ناشی از سهمیه بندی در سال 4 میلیارد دلار است. رقم پیش
بینی ما برای واردات بنزین در ابتدای سال با توجه به افزایش قیمتهای نفت
در سطح جهانی 8 میلیارد دلار بود که اکنون با افت قیمت کمتر شده.
*
سهمیهبندی در جلوگیری از قاچاق سوخت بسیار موثر بود، ما گزارشهایی از
پاکستان داشتیم که نشان می داد چقدر بنزین ما به این کشور قاچاق می شود.
*جایگاه
داران پاکستان از دست قاچاق بنزین ایران به این کشور شدیدا ناراحت بودند،
بعد از سهمیه بندی اولین کسانی که خوش حال شدند جایگاه داران پاکستانی
بودند چون دیگر با قاچاق سوخت از ایران کار انها از سکه نمی افتاد، ما که
سهمیه بندی کردیم جایگاه داران پاکستانی کارشان رونق گرفت